01-11-2016

Beeldend: monument der wachtende

Kleien! Dat vond ik heel leuk om te doen. Wel meteen een moeilijke opdracht: een mens maken en dan ook nog in een wachtende houding en dan ook nog in maar anderhalf uur ongeveer. Toch is hij best prima gelukt. De menselijke verhoudingen zijn bijna goed en hij heeft een duidelijk wachtende houding. Ik zeg: daar mag een sticker op!


Betekenis

De opdracht is het maken van een beeldje van klei van een wachtend persoon. Het gaat er hierbij om dat de houding en menselijke vormen goed zichtbaar zijn. Kinderen kunnen zelf al goed bedenken hoe een wachtend iemand zit/staat. Ook zonder plaatjes heb je al meteen een aantal beelden in je hoofd van wachtende houdingen.

Vorm

De beeldaspecten ruimte en vormsoort zijn van belang bij deze opdracht. Het beeld is ruimte innemend. Je kunt hem vastpakken en het kan blijven staan/zitten/liggen. De vorm moet een wachtende houding uitdrukken.

Materiaal/techniek

- kleiplankjes
- klei
- water
- boetseergereedschap
-schorten
Dit beeld maak je door te boetseren, bij voorkeur uit 1 stuk klei. Wanneer je dingen aan elkaar moet maken kan het namelijk voorkomen dat die stukken in de oven weer uit elkaar springen.

Beschouwing

Door plaatjes van wachtende mensen te laten zien krijg je een beeld van hoe het lichaam in zo'n situatie verkeerd. Op deze manier kun je langzaam gaan bedenken hoe jou beeldje eruit moet komen te zien. Verschillende aspecten van verschillende plaatjes kunnen gecombineerd worden tot 1. Mijn beeld heeft heel veel weg van 'de denker', dit was niet expres gedaan. Ik had juist de houding genomen die ik zelf, en velen met mij, vaak aanneem als ik wacht.

Werkwijze

Boetseren heb ik op de middelbare school veelvuldig gedaan. Ik vind het altijd lastig om te beginnen omdat ik dan niet weet waarmee ik zal beginnen. Als ik dan uiteindelijk bezig ben lost dat probleem zichzelf wel op.
Kinderen hebben meestal al weleens geboetseerd. Een menselijke vorm die rechtop blijft staan/zitten zal daarentegen wel lastig voor ze zijn. Ze hebben daar zeker wat uitleg over nodig.

Onderzoek

We zijn begonnen de klei overal even soepel te maken door het te kneden zoals je dat ook met deeg zou doen. Zo gaan de luchtbellen eruit en wordt de vochtigheid overal gelijk.
Daarna moest er een ovale vorm gemaakt worden met een hoofd. Oppassen dat de nek niet te dun wordt anders ligt je hoofd eraf.
Dan moet nagedacht worden over de vorm waar je heen wil. Mijn figuur moest zitten op een blok met een gekromde rug. Ik heb eerst hele grove vormen aangebracht: de onderkant wat vierkanter maken, benen uitsnijden en de rug krom duwen. Vervolgens heb ik ook armen gemaakt.
Nu begint het al op een mens te lijken alleen zijn de verhoudingen nog heel krom. Daarom ben ik bij de benen, armen en de rug steeds meer klei gaan afsnijden tot er redelijk correcte menselijke vormen ontstonden.
Nu de wachtende vorm er goed in krijgen. Hiervoor heb ik de schouders wat omhoog laten komen, dan ligt het hoofd echt "tussen de schouders". Ook heb ik de armen zo gemaakt dat het hoofd erop steunt.
Dan nog wat details. Onder de benen voeten gemaakt, De armen en de rug een natuurlijkere vorm gegeven, het hoofd minder ovaal meer menselijk en met gezicht en tot slot ook het blok waar de wachtende figuur op zat wat netter gemaakt.


Lesopbouw

Oriëntatie

Introductie: Ik laat een aantal plaatjes zien van wachtende mensen en vraag aan de kinderen wat de overeenkomst is tussen die mensen.
Informatie: We bespreken wat een wachtende houding is. De rug is gebogen, schouders laag, de houding is helemaal ingezakt. Ook vertel ik dat we een wachtend persoon van klei gaan boetseren.
Instructie: Ik doe voor hoe ze de klei eerst moeten kneden om het boetseerbaar te maken. Ik doe ook voor hoe ze het hoofd en lichaam uit 1 stuk klei kunnen maken. Vervolgens wordt de klei uitgedeeld. Ik maak stukken van ongeveer dezelfde grote, ze mogen die dan per groepje komen halen. Kleiplankjes en boetseergerij en bakjes water zijn dan al verdeeld. 
Voordat ze mogen beginnen maken we een aantal afspraken: niet met de klei lopen, klei blijft op je tafel/ iedereen doet een schort aan/ voorzichtig met de bakjes water/ hoelang ze erover mogen doen

Begeleiding

Als de kinderen begonnen zijn ga ik rondlopen. Bij elk groepje neem ik de tijd om te kijken of iedereen de goede kant op gaat en om ieder kind gemeende complimenten te geven. Als een leerling er echt niet uitkomt kan ik een basis boetseren waar hij/zij dan zelf weer mee verder kan, maar in principe wil ik de kinderen alles zelf laten doen. Ik herhaal ook de regels nog eens: denk eraan: pas op met het waterbakje, laat de klei op je kleiplankje, jullie hebben nog ... minuten, maak alles uit 1 stuk.

Afronding

Alle kleiwerken worden per groepje op de instructietafel gezet. De kinderen ruimen hun spullen per groepje op.
Als iedereen weer op zijn/haar plek zit pak ik er nog wat beeldjes uit. Een paar die de houding goed hebben geboetseerd, die de menselijke vorm natuurgetrouw hebben gekregen, die een originele houding hebben gemaakt, enz.
Als laatst vraag ik nog wat ze het moeilijkst vonden en of het een leuke opdracht was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten