06-11-2016

Luisteropdracht: Bear necessities

In de les een hele tijd terug deden we een opdracht waarbij we moesten luisteren naar de muziek en zo stukjes van een grafische partituur in elkaar moesten puzzelen. Ik vond dit echt een hele leuke opdracht en dacht meteen: dat ga ik ook doen! Wel werd er in de les al gezegd dat dit heel moeilijk was en veel tijd zou gaan kosten. Nu zit ik hier de dag voordat mijn blog ingeleverd moet worden en is mijn partituur (de 2e dus) eindelijk zoals ik hem hebben wil.

Het liefst had ik hem nog versierd met tekeningen en kleur (misschien komt dat later nog), maar helaas heb ik daar nu echt geen tijd meer voor. Toch kan ik zeggen dat ik erg trots ben op het eindresultaat. Het heeft me heel veel tijd gekost om de toonhoogtes te bepalen, maar hij klopt nu.
Link naar origineel: https://www.youtube.com/watch?v=WQ2C68Ji1d8
- van begin tot bijna precies 1 minuut.

Probeer maar te volgen (geluid hard zetten!):



De partituur bestaat uit verschillende "puzzelstukjes" die ik zo heb gekozen dat de herhalingen aparte stukken zijn, dit vergemakkelijkt het puzzelen.
De bedoeling is dat de kinderen naar het muziekfragment luisteren en al luisterend de partituur kloppend maken.

Als ik de les zou geven...

Het stuk is nog best ingewikkeld en snel, daarom zou ik als ik er een les van zou maken eerst met de kinderen luisteren naar de muziek en er wat luistervragen over stellen zodat ze al bekend zijn met de vorm van het stuk. Voorbeelden van vragen/opdrachten zijn: Hoe vaak hoor je de melodie van het eerste puzzelstukje? schrijf op./ Welke instrumenten heb je gehoord? schrijf op./ Ga staan als de muziek hoog klinkt, zitten als de muziek laag klinkt.
Nu de kinderen het muziekstuk al goed in hun hoofd hebben zitten zal het puzzelen ook te doen zijn. Het eerste stuk krijgen ze van mij cadeau. Ik laat hierbij ook de muziek horen. Zo krijgen ze een idee van hoe de partituur werkt. Vervolgens is het puzzelen geblazen. Dit is beter te doen in wat kleinere groepjes dan met de hele klas, dan is iedereen ook betrokken. Dan is het een beetje kijken hoe het gaat. Als het slecht gaat kan ik het muziekfragment opdelen in 3 stukken en per stuk de juiste puzzelstukken geven om de opties te verkleinen. Als het goed gaat dan vertel ik welke stukken nog fout zijn en dan luisteren we het hele lied nog een keer.

Hoe dan?!

De partituur maken was nog een hele klus. Eerst ben ik begonnen op gehoor, dit ging beter dan verwacht maar duurde te lang. Dus heb ik op YouTube nog even verder gezocht naar een keyboard versie zodat ik de noten ook kon zien, dit maakte het een stuk makkelijker. De valkuil was alleen wel dat sommige tonen en toonlengtes niet helemaal overeenkwamen. Die heb ik dus alsnog op gehoor en met mijn keyboard moeten bepalen en tellen.

Ik ga deze opdracht zeker een keer in de klas doen, als het dit jaar niet lukt dan volgend jaar. Dan zorg ik dat de stukjes zijn geplastificeerd en mooi versierd zijn met jungle book figuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten